Home » Yleinen » Eroon stressaavista ajatuksista

Eroon stressaavista ajatuksista

Facebook
LinkedIn
Instagram

Katie Byron – Kuka olisit ilman tarinaasi?

Minulla on liian vähän aikaa. Olen liian lihava. Mieheni/vaimoni ei ymmärrä minua. Pomo vaatii minulta liikaa. Elämä on epäreilua. Elämälläni ei ole tarkoitusta. Ihmisten pitäisi olla kiitollisia. Tarvitsen suhteen ollakseni onnellinen….

Kuulostaako tutulta?

Työ on yksi tehokkaimmista menetelmistä tunnistaa ja kyseenalaistaa stressaavat ajatukset. Se on menetelmä löytää rauha itsensä ja maailman kanssa.

Vaikka stressi näyttäsi tulevan elämässä tapahtuvista asioista, se on itse asiassa uskomista stressaaviin ajatuksiin. Prosessin avulla, jota Katie kutsuu Työksi, opit huomaamaan, että nämä ajatukset eivät ole totta minulle. Työ palauttaa sinut sinne, mistä et ole koskaan todellisuudessa lähtenytkään – kotiin, todelliseen itseesi.

Työ antaa sinulle keinon ymmärtää ajatteluasi ja kohdata se ystävyydellä mieluummin kuin yrittää muuttaa sitä. Tämän tuloksena voit kohdata todellisuuden sellaisena kuin se on vastustamatta sitä.

Työ antaa välineen käsitellä ahdistavia tunteiden takana olevia ajatuksia. Ahdistavan tunteen takana on aina jokin ajatus, johon uskomme.

Projisoimme toisiin omia haluja, tunteita ja ajatuksia ja odotamme heidän täyttävän toiveemme ja olemme ärtyneitä, ahdistuneita tai surullisia, kun näin ei tapahdukaan. Työ antaa välineitä päästää tästä mallista irti, niin että voisimme elää vapaammin itsemme ja toistemme kanssa.

Kaikki syntyy omassa ajattelussamme

Kärsimme ainoastaan, kun vastustamme sitä mikä on.

En minä kärsi todellisuudesta, vaan siitä, mitä minä siitä ajattelen. Sekä siitä, että mielessäni harhailen menneessä ja tulevassa – tämä hetki on aina ok.

Kun ajatus tuntuu pahalta, se on merkki, ettei se ole totta.

Stressaavat ajatukset eivät ole vihollisia. Ne eivät ole jotain, mitä vastaan meidän on taisteltava tai joista meidän päästävä yli, lääkittävä, tupakoitava, juotava, tehtävä työtä, meditoitava…

Ne ovat kuin pelästyneitä lapsia. Niillä on oikeus elää. Voimme hyväksyä ne, kuunnella ja sanoa:

”Kuulen sinua. Istutaan yhdessä alas. Onko se totta, oletko varma?”

Kyllä?

”Oletko ehdottoman varma, että se on totta?”….

Työn avulla pelokkaat lapset (stressaavat ajatukset) laitetaan paperille, kyseenalaistetaan ja tutkitaan. Ja siellä ne voidaan tunnistaa siksi mitä ne ovat; epätosia, stressaavia tarinoita. Stressaavat ajatukset ajavat meitä syvemmälle työhön ja vapauteen. Stressaavilla ajatuksilla on tärkeä tehtävä: polttaa pelkoa herättävät tarinamme ja herättää tietoisuus.

Ajatusten kohtaaminen ymmärryksellä

Ajatus on harmiton, kun emme usko siihen.

Eivät itse ajatukset aiheuta kärsimystä, vaan niihin kiinnittyminen.

Kiinnittyminen ajatukseen, tarkoittaa uskomista, että se on totta. Uskomus on ajatus, johon olemme olleet kiinnittyneinä usein vuosiksikin

Useimmat ihmiset uskovat olevansa sitä mitä heidän ajatuksensa kertovat heille. Eräänä päivänä huomasin, etten hengittänytkään – vaan minua hengitettiin. Samoin huomasin, etten ajatellut vaan minua ajattelutettiin ja se ajatteluttaminen ei ole henkilökohtaista. Heräätkö aamuisin ja sanot itsellesi ”Luulen, että tänään en ajattele” Se on myöhäistä, sinä ajattelet jo. Ajatukset vain ilmestyvät. Ne tulevat tyhjästä ja häviävät ei – mihinkään, kuin pilvet ne liikkuvat tyhjän taivaan halki. Ne tulevat mennäkseen ohi, eivät jäädäkseen. Niissä ei ole mitään harmillista, kunnes kiinnitymme niihin kuin ne olisivat todellisia. Ajatuksista ei tarvitse päästää irti. Kohtaa ajatuksesi ymmärryksellä, ne päästävät otteensa irti sinusta.

– Byron Katie

Tarinat – ajatus tai ajatusketju, joiden vakuutamme itsellemme olevan totta. Tutkiminen on ajatusten ja tarinoiden tarkastelemista neljän kysymyksen avulla. Tutkiminen on sekaannuksen lopettamista ja sisäisen rauhan kokemista. Tutkiminen on sen tajuamista, että kaikki vastaukset löytyvät sisältämme.

Elämäni on yksinkertaista nyt, kun en enää hallitse maailmaa mielessäni.

– Hänen pitäisi lakata syyttämästä minua. Nyt haluat kontrolloida hänen ajatteluaan – jopa sitä ketä hänen pitäisi syyttää. Sinä haluat vallata poikasi mielen. Sinä tiedät mikä hänelle on parasta.

Kaikki ovat aina oikeassa. Sinä olet se joka uskoo tuon tuskaa tuottavan valheen. Ei ole olemassa sellaista kuin riippuvuus jostakin kohteesta, on vain kiinnittyminen sillä hetkellä nousevaan tutkimattomaan käsitteeseen.

Onnellisuus on normaali olotila jollekin, joka tietää, ettei ole mitään tiedettävää ja että meillä on kaikki tarvittava, aivan tässä ja nyt.

Kokeile ja hämmästy

Ota työn alle jokin stressaava ajatus. Mielellään aluksi sellainen, joka ei koske sinua. Tarvitset kynän ja paperia, sekä avoimen mielen.

Työ lyhyesti:

Onko se totta?

Voinko olla aivan varma, että se on totta?

Miten reagoin, kun ajattelen tätä ajatusta?

Kuka olisin ilman tätä ajatusta?

Ja sitten – Käännä se ympäri

Kuvassa Byron Katie

Tässä vähän laajemmin: Muista, että tarkastelet ajatusta, et itse kokemusta, ihmistä tai tunnetta.

  • Onko se totta? Mikä on sen (tämän tilanteen) todellisuus? kenen asiasta on kyse? Sinun käsityksesi perustuvat elinikäisiin uskomuksiin, joita ylläpitävät tutkimattomat todisteet. Ei ole mitään mikä pitäisi olla.
  • Voimakas tapa kannusta itseäsi on lisätä – ja se tarkoittaa että – alkuperäiseen väitteeseen. Minä olen vihainen isälleni, koska hän löi minua ja tämä tarkoittaa että..
  • Mitä ajattelet, että sinulla olisi jos tämä tapahtuisi
  • Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua?
  • Mitkä ovat todisteesi? Todisteet siitä, että Paul ei rakasta minua. Hän kävelee ohitseni puhumatta.
  • Kysymys 3. Kuinka reagoit, kun ajattelet tuon ajatuksen? Sisäinen syy ja seuraus. Ihmisten tulisi olla rakastavampia. Ennen ajatusta oli rauha. Jos uskoisin ajatukseen, tuloksena olisi levottomuuden ja surullisuuden tunne.
  • Voitko nähdä syyn jättää ajatuksen? Tutkiminen ei ole ajatuksista eroon pääsemistä, se on havaitsemista, mikä sinulle on totta, tietoisuuden ja varauksettoman itsensä rakastamisen avulla. Kun kerran näet totuuden, ajatus päästää sinusta irti ei toisinpäin.
  • Voitko löytää yhden stressittömän syyn pitää ajatuksen? Onko tämä ajatus rauhanomainen vai stressaava? Toiminko tehokkaammin, rakastavammin ja selkeämmin, kun olen stressaantunut vai kun olen vapaa stressistä?
  • Kuka olisit ilman tuota ajatusta? Pidä silmät suljettuina ja katso häntä ilman omaa kertomustasi. Mitä sinä näet? Mitä tunnet häntä kohtaan ilman kertomustasi?
  • Käännä ajatus ympäri.

Teksti perustuu Byron Katien kirjoihin – LOVING WHAT IS, Neljä kysymystä, jotka voivat muuttaa elämäsi. ja ILON TUHAT NIMEÄ.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*

Facebook
LinkedIn
Instagram
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial